Saturday 18 May 2013

DIABETES GESTASI - Awas! Wanita Hamil

Pengalaman diri..
Saya pernah mengalami masalah kencing manis sewaktu hamil anak kedua. Waktu itu berat saya hampir mencecah 97 kg dan beberapa kali telah membuat ujian air gula. Pada usia kandungan 34 minggu, saya telah dirujuk ke Pakar tempat saya bersalin DEMC, Shah Alam kerana bacaan yang tinggi dan berat baby saya ketika itu 3.2kg.. Bagi mengelak sebarang komplikasi di bedah atau komplikasi pada baby, saya telah dipaksa bersalin pada 26.8.2011. Alhamdulillah, segala berjalan dengan lancar ketika itu saya memanjatkan kesyukuran kerana bayi saya juga sihat.. Walau bagaimanapun selepas dilahirkan, baby saya terpaksa dirawat di NICU kerana gula didalam badannya rendah (hypoglisemia) dan juga terpaksa dirawat kerana Jaundis. Menurut doktor, saya mengalami diabetes gestasi @ kencing manis ketika hamil dan jika tidak dikawal ia boleh mengancam nyawa kedua dua ibu dan anak di dalam kandungan! Jadi jangan pandang remeh ya bakal2 ibu luar sana.

APAKAH ITU DIABETES GESTASI? 

Kencing manis semasa hamil juga dikenali sebagai diabetis gestasi. Ia adalah kencing manis (diabetis) yang dihidapi buat kali pertama semasa kehamilan. Dua hingga 14 peratus ibu hamil diserang penyakit ini.

APAKAH PUNCA TERJADI DIABETES GESTASI

Diabetis akan berlaku apabila badan tidak boleh menghasilkan insulin yang secukupnya, iaitu hormon yang dihasilkan oleh pankreas. Insulin mengawal jumlah gula dalam darah yang digunakan untuk tenaga dan membolehkan gula yang tidak diperlukan segera disimpan. 

Semasa kehamilan, badan anda akan menghasilkan lebih insulin untuk memenuhi keperluan bayi anda, terutamanya dari pertengahan kehamilan dan seterusnya. Jika badan anda tidak boleh menyediakan insulin tambahan ini, anda akan mempunyai terlalu banyak gula dalam darah anda dan akan menimbulkan diabetis gestasi. 

KESAN KENCING MANIS PADA KEHAMILAN

Masalah utama jika anda mempunyai terlalu banyak gula dalam darah ialah ia akan merentasi plasenta ke bayi anda, iaitu terdapat sedikit risiko yang bayi anda akan menjadi terlalu besar. Bayi yang besar akan membuatkan proses kelahiran dan bersalin lebih sukar. Kadang-kala, pembedahan caesarean perlu dilakukan. Bayi-bayi yang menerima terlalu banyak gula dalam darah semasa kehamilan akan mempunyai masalah kesihatan selepas kelahiran seperti gula dalam darah yang rendah (hipoglisemia) dan jaundis. Tahap gula dalam darah bayi mungkin perlu diawasi untuk sementara waktu di unit neonatal. 
Bayi-bayi yang dilahirkan oleh ibu-ibu yang mempunyai kencing manis didapati cenderung kepada obesiti dan diabetis jenis 2 di kemudian hari nanti.

SIAPAKAH YANG BERISIKO DAN BERPOTENSI UNTUK MEMPUNYAI DIABETIS GESTASI?

Anda dikatakan berada dalam kumpulan berisiko tinggi untuk mempunyai diabetis gestasi jika: 
  • dahulu anda telah melahirkan bayi yang besar dengan berat sebanyak 4kg atau lebih;
  • anda menghidapi diabetis gestasi sebelum ini;
  • keluarga anda mempunyai sejarah kencing manis (ibu atau bapa, datuk atau adik-beradik mempunyai kencing manis);
  • keluarga anda dari nenek moyang lagi mempunyai sejarah kencing manis yang tinggi, dan ini lebih ketara jika anda dari keturunan Asia Selatan, Caribbean berkulit gelap atau Timur Tengah.


BAGAIMANA DIABETIS GESTASI DIRAWAT?

  • Dalam kebanyakan kes, anda boleh merawatnya dengan mengubah diet anda dan selalu  bersenam. Doktor anda akan menasihatkan anda mengenai cara-cara mengawal tahap gula dalam darah dengan mengurangkan makanan dan minuman bergula. Anda akan dibantu dalam mengawal cara pemakanan anda dan dinasihatkan untuk memilih diet seimbang yang sihat yang terdiri daripada karbohidrat penuh bijiran, protin tanpa lemak dan lemak jenis baik.    Sumber 
  • Antara lain ini adalah salah satu penyelesaian anda ya..
Vitalea : Multivitamin dengan zat besi demi memastikan sel mendapat semua vitamin penting dalam membentuk membentuk organ. Zat besi penting untuk pembinaan darah dan pembesaran janin.

B complex : penting untuk pembinaan sel darah, sarah dan beberapa organ penting termasuk tengkorak kepala. 

Vitamin C : pembentukan kolagen dan membantu sistem antibodi.

Kalsium : pembinaan sel darah merah serta tulang bayi.

Omega : membantu pembentukan sel otak.

Nota cik mis : Terdapat beberapa vitamin yang tak disarankan diambil semasa mengandung ialah antaranya vitamin E, Alfalfa, GLA, Vivix, Cinch kecuali atas saranan doktor sendiri.Vitamin2 yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan dikhuatiri si ibu akan mengalami risiko keguguran. Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. Maka, vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.

SILA KLIK SINI




Hubungi saya untuk maklumat lanjut!




.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...