Saturday 16 August 2014

Pengalaman Bersalin PART 1 : 40 minggu 7 hari ( overdue)

Assalammualaikum...

Masih dalam pantang. Hari ke 23..


Pengalaman bersalin kali ni agak berbeza dari yg sebelum ini. Masakan tak, 2 kali false alarm.. berjaya la menginap di hospital tampin 2 kali. Sekali masa 38 minggu. Dek batuk yg kuat sampai masa check up di klinik desa (KD) ( masa ni aku dah stat balik kampung) -  Nurse yg bertugas masa tu tgk aku lain macam.. Bila dia check perut, ade contraction on/off. dan batuk sampai terkencing2.. ape lagi pegi spital, doktor kata "admitted ward.. "

Sebab kemasukan : Unlikely leaking liquor - Bahasa mudahnya Air Ketuban Bocor - lebih kurang la... lps diperiksa, itu adalah air kencing bukan air ketuban..urmmmm .... ayarkk....


check up 39 minggu - Yang ni ada tanda-tanda mcm lendir.. tapi tiada darah... mak kata tu tanda-tanda nak bersalin... aku pun excited.. aku suruh suami standby kalau keluar tanda yg nyata... kira semua org dah dalam "standby mode" ..  Tanda ni bila aku google internet... di panggil "mucus plug" atau bloody show.. Amende tu...??? tak semestinya bila tanda tu keluar terus nak bersalin.. maybe ia akan ambil masa lagi seminggu dua utk bersalin.... masa tu x sakit .. rasa sakit tu datang sekali sekala..  tapi tak regular... bila check up kat KD, again.... nurse bagi arahan sila rujuk ke hospital ...!  bagai pak turut... aku pegi la sekali lagi mengadap doktor.... kene tahan 2 hari ko ! bila diperiksa tu adalah keputihan... sebelum ni takde pun.. mmg takde... !Masa Doktor Pakar buat lawatan dia kata "Mis, very soon...." ok.. aku dah start berdebar-debar... Bukaan masa tu lebih kurang dalam 1cm nak ke 2 cm.. Doktor kata kalau aku lebih hari (overdue 5 hari) dia akn buat surat utk rujuk hospital Seremban @ Kuala Pilah utk bersalin nanti... So lepas aku pikir2.. aku nak bersalin kat kuala pilah la... org tny kenapa aku pilih sana? Jujurnya... Entah... aku suka kalau hospital yg tak berapa sibuk kot.. Hospital Seremban kan Besar... pastu mesti segala mcm doktor dan pelatih akn dok hadap nanti. so i choose Kuala Pilah... lebih damai sikit.. he he.. walaupun ade dengar cerita-cerita yang tak berapa sedap di dengar... tapi aku tawakal dan berdoa agar urusan aku dipermudahkan nanti.. InsyaAllah...



Nilah bentuk nya - sila jgn geli ok... nanti uols pun mengalaminya


cecair yg dipanggil mucus plug bewarna putih telur, kekuningan dan juga coklat sebelum bloody show"

Bagi aku, setiap pengalaman bersalin tu tak sama... lain anak lain pengalamannya.. Kalau sebelum ni ketiga-tiga anak semua air ketuban pecah dan lahir pada minggu ke 36 ~ 37... tapi kali ni agak berlainan sket... terlebih suda......hew hew !! T_T


Ok nanti aku sambung dlm siri ke 2 yer.. mata dah ngantuk... !!! Part 2 lagi mencabar dan mendebarkan.. tunggu sambunganya hokey.... :)



*****
Untuk maklumat lanjut berkaitan keahlian shaklee (atau) pembelian produk shaklee (atau) menjana pendapatan sampingan boleh hubungi saya :

Misriah Yahaya
SHAKLEE ID 869817
No Tel: 013 6369014
Email : misriah1311@yahoo.com
Free consultation for every purchase
Like our Fanpage Secret Wellness - Tips & Beauty
COD / Self Pick up area Petaling Jaya, Taman medan, Taman Dato harun, Mentari Court, taman Sri manja dan RHB Jalan Tun Razak.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...